lördag 23 februari 2013

Gramus Kunskapsöverföring, första helgen

Via Rosenlöfs tryckerimuseum deltar jag i en utbildning som Gramus, Sveriges Grafiska Museers Samarbetsråd, har tagit initiativ till. Ett gemensamt problem för de grafiska museerna är att det traditionella hantverkskunnandet inom de grafiska yrkena är på väg att försvinna. Det har exempelvis inte utbildats några blytypografer sedan 1970-talet. Det finns därför en oro för hur museerna ska kunna hållas "levande" i framtiden. Denna utbildning är till för att trygga museernas tillgång till kunnig personal också i framtiden och tack vare bidrag från Riksantikvarieämbetet  kan denna utbildning genomföras under 3 år. Deltagarna kommer från olika grafiska museum i Sverige och är uppdelade på tre inriktningar, maskinsättning, handsättning och boktryck. Dessutom ingår gemensamma ämnen som guidning, tryckkonstens historia och papperskunskap.

Målet är inte att utbilda några fullfjädrade typografer utan att man efter att ha gått utbildningen ska kunna göra enklare jobb som hand- eller maskinsättare eller tryckare - ett slags "light-typografer".

Jag går inriktning tryck, och året, som är fördelat på 4-5 helgtillfällen, kommer handla mycket om att trycka i en vinge! Claes från Rosenlöfs och jag går tillsammans, just denna första helg på Oskarshamns Grafiska Museum kunde han inte gå dock. Jag hade ändå en toppenhelg, tyckte verkligen om de andra deltagarna, genomgången av vingen var kanonbra, intressant att se vad dom andra gjorde, bra studiebesök på Oskarshamns Grafiska Museum, god mat och skön säng.. Även föreläsningen om pappershistoria var otroligt intressant och jag lärde mig flera nya saker!

Här kommer en rad med bilder från vår helg, bland annat alla inställningar på vingen, handsättarna, maskinsättarna, Einars skeptiska (?) blick, nummerverk, vi perforerade och var med i tidningen.



 












 En del av texten är skriven av Gramus.

4 kommentarer:

  1. Sitter här i Örebro och är glad över att du får gå på en sådan kul kurs, heja dig!!!

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du får lära dig allt detta! Superbra att det finns några som är intresserade av att lära sig gammalt hantverk och upprätthålla det. Jag säger som Lena, Heja dig!!! =)

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag vill också gå. Kan man gå kursen utan att komma från ett museum? /john

    SvaraRadera