onsdag 20 februari 2013

Bok till Tranströmer utställning

Mitt bidrag till bokbandsutställningen på Nobelmuseet, där bokbindare från hela världen tolkar nobelpristagaren i litteratur, var en svart läderbok häftad med longstitch på skårad rygg. Dekorationen förgyllde jag med hjälp av Max Wimmers blytyper. 
Bokstavsregnet i guld gjorde jag med 6 punkters blystil, men när man har bara en i hanverktyget som man värmer upp så gick dom lätt sönder. Jag fick offra några stycken, men det känns okej. Jag använde vanlig guldfolie. Min bok fick ett av tio hedersomnämnanden som delades ut bland de cirka 80 bidragen!, vilket känns jättejättekul.
/ Linda

Utställningen heter "Tomas Tranströmer – att gå in i själva verkligheten" och pågår till juni i år och innehåller även andra saker om Tomas Tranströmer än bara bokband av bokbindare. Läs mer här.
 

(Hm. Varför kan man inte vända på den här då?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar