torsdag 12 april 2012

Södertälje Konstnärskrets Grafikverkstad

Vi har varit på kurs i boktryck, både jag & Odd, i Södertälje. Föreståndaren Olof Sandahl höll i en två-dagars kurs i grafikverkstaden. Bland annat så skar vi träsnitt på MDF-skivor som vi tryckte i en stor cylinderpress, fick se en massa roliga boktryck & träsnitt & trägravyrer, både konst & text, fick också se affischer som Olof tryckt.Vi fick sätta blystil i sätthakar och sätta upp i korrekturpressen. Vi hade två fantastiska dagar med nya och gamla bekanta. Kursen kan varmt rekommenderas!
Känns skönt att gått igenom alla termer, och hur allting egentligen används, men det kändes också skönt att veta att man kunde en hel del & inte lärt sig helt fel.

Se också vår kollega Lenas blogginlägg med bilder. Bland annat bild på mig och mitt fina tryck.

Lindas träsnitt. (Har aldrig karvat i trä innan, det var riktigt kul, 
och när jag fick det tryckt så kände jag mig nästan som en konstnär!)

 







 
 

Detta ska man ju kunna om man vill hålla på med boktryck.

2 kommentarer: