lördag 10 december 2011

Oktober 2011 - En dröm går i uppfyllelse

Min man och jag har alltså köpt Bjursås Tryckeri.
Tryckeriet har drivits av Maximilian Wimmer och såldes till oss av hans 3 söner.
Det vi köpt är en Heidelberg Vinge, en avdragspress - Vandercook, facklitteratur, papper och 18 regaler/byråer med blystil!! (Lite trästil.)
Det går inte riktigt att beskriva hur stort detta projekt är, det är dels därför vi startar denna blogg. 
Här kommer vi berätta Max Wimmers historia - och om Bjursås Tryckeri, vad vi trycker idag med den utrustningen vi redan har och vad vi kan trycka med den utrustningen vi köper, logistiken runt detta, lokalerna detta ska in i m.m.
Vi hoppas att med denna blogg öka intresset för boktryck, för bokstäver, för bokbinderi, för Djura (!). Vi hoppas också att det kan leda till nya möjligheter, kunskaper och nya kontakter,
så hjälp oss gärna att sprida detta projekt och berätta för de som kan tänkas vara intresserade. 
Och kommentera hemskt gärna. // Linda & Odd



Bilderna ovan är från vår verkstad, tagna av Andreas Gärdsback, Djura.

5 kommentarer:

  1. Heja!
    Jag lägger genast in bloggen på min länklista, alltid lockar det väl nån ny läsare!
    /Ida

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt. Jag tycker ni är toppen som satsar!! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej,

    fantastiskt.
    Det är så jag får tårar i ögonen.
    Tänk att äga en vinge.
    Jag önskar er verkligen lycka till.

    Hälsningar
    Helén i Skåne

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj vad kul att detta kom i rätta händer!!!!!!!! Verkligen RÄTTA händer!
    Så fint och underbart, man blir helt rörd och det ska bli hur spännande som helst att följa ert projekt.

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer!

    Och Lena, vad kul att du tycker det. Jag är fortfarande lite sugen på de trätyperna du nämnde...

    SvaraRadera